Przygotowując plan biznesowy swojego przedsięwzięcia trzeba pamiętać, by był on przede wszystkim rzeczowy, mocno osadzony w realiach oraz bazował na obiektywnych źródłach informacji. Należy wystrzegać się nieuzasadnionego „lania wody” oraz ogólników, z których niewiele wynika. Na pewną ogólnikowość możemy sobie pozwolić jedynie określając misję przedsiębiorstwa, która określa przybliżony kierunek w jakim chcemy rozwijać swój biznes.
Kluczowe aspekty jakie powinien obejmować biznesplan to:
– Opis aktualnej sytuacji. W przypadku firm już istniejących chodzi tu przede wszystkim o posiadane zasoby ludzkie, wynik finansowy z ubiegłych lat, posiadany majątek trwały, środki obrotowe którymi firma dysponuje, zdolność kredytową, strukturę zarządzania itp. W przypadku firm, które dopiero mają zostać uruchomione opis sytuacji aktualnej powinien uwzględniać posiadane środki finansowe jakie przedsiębiorca może zainwestować w przedsięwzięcie, podsumowanie w zakresie posiadanego doświadczenia zawodowego, ewentualnych kontaktów w branży, posiadanych środków transportu, nieruchomości oraz innych rzeczy, które mogą zostać wykorzystane w ramach tej działalności.
– Opis oferty zawierający charakterystykę produktu / usługi. Ich mocne i słabe strony oraz wykorzystanie aktualnego lub docelowego potencjału w zakresie prowadzenia sprzedaży lub wykonania takich usług. Parametrami kluczowymi mogą tu być zdolności produkcyjne, powierzchnia magazynowa itp.
– Opis rynku i konkurencji. W szczególności należy odnieść się trendów w makroskali a następnie uwzględnić je w perspektywie odpowiadającej skali działania przedsiębiorstwa. Opis powinien bazować na dostępnych danych statystycznych, opracowaniach publikowanych przez firmy zajmujące się badaniem rynku oraz własnych doświadczeniach stanowiących twórczą analizę problemu.
– Ogólna strategia reklamy oraz szczegółowy plan marketingowy będący technicznym zbiorem realnie podejmowanych działań w tym obszarze. Strategia powinna być ściśle związana z opisem rynku a w szczególności fragmentom definiującym klienta docelowego.
– Plan inwestycyjny obejmujący kalkulację wszystkich niezbędnych wydatków związanych z uruchomieniem firmy lub jej rozwojem wraz ze wskazaniem źródła finansowania takich inwestycji.
– Analiza SWOT, czyli kompleksowe zestawienie mocnych i słabych stron przedsięwzięcia oraz potencjalnych szans i zagrożeń mogących mieć istotny wpływ na działanie firmy.
– Prognoza finansowa. W przypadku firm istniejących prognoza finansowa powinna obejmować nie tylko rachunek zysków i strat, lecz również bilans. Warto określić też próg rentowności i zestawić go z pozostałymi kluczowymi parametrami, sprawdzając który czynnik może mieć największy negatywny wpływ na ten parametr. W przypadku mikroprzedsiębiorstwa można przyjąć, iż minimalny okres jaki powinna obejmować taka prognoza to okres 12 miesięcy. Wszystko zależy jednak od specyfiki przedsięwzięcia. Nie każdy biznes jest w stanie rozwinąć się w tak krótkim czasie. W przypadku podejmowania inwestycji których realizacji dłuższy okres czasu (2, 3, 10 lat) – prognoza powinna obejmować cały ten okres. Oczywiście często nie sposób w tak długiej perspektywie dokonać wiarygodnych kalkulacji. Duża liczba „spontanicznych” czynników zewnętrznych może znacznie wpłynąć na nasze przedsięwzięcie i choć część z nich można założyć i wyznaczyć prawdopodobieństwo a następnie wziąć je pod uwagę przy kalkulacji to jednak są zdarzenia losowe, których nie sposób przewidzieć. Świetnym przykładem może być tu pandemia COVID-19, która przewróciła wiele branż do góry nogami. Na tym jednak polega bycie przedsiębiorcom. Podejmowanie świadomego ryzyka o akceptowalnym poziomie celem uzyskania korzyści finansowej. Bez ryzyka nie ma zysku.
Powyższy artykuł stanowi jedynie przyczynek do tematu. Więcej informacji związanych z przygotowaniem biznesplanu wraz z przykładami można znaleźć na stronie: https://biznesplany24.pl/category/informacje-biznesplanowanie/
Co prawda poradnik ten dotyczy głównie przygotowywania biznesplanu w celu uzyskania dotacji z Urzędu Pracy, jednak większość wskazówek ma charakter uniwersalny.
Comments